en | es | fr

Punt de Sortida: Veïnat de Martís - Casa dels enginyers
Durada: 45' en BTT

Mapa de la ruta

La ruta proposada, la número 9 del Centre BTT del Pla de l'Estany-Banyoles, descriu un interessant itinerari de descoberta del pla de Martís en què, a més, des de diferents punts concrets, si el dia és clar, es pot gaudir de magnífiques vistes dels Pirineus, del massís de les Salines, de la Mare de Déu del Mont, del Bassegoda, del Comanegra, de la serra de Finestres i del Rocacorba entre d'altres.

La ruta té el seu punt de sortida al casal de Martís o casa dels Enginyers. Per accedir-hi des de Banyoles, cal situar-se a la sortida nord de la ciutat, al parc de la Draga, i prendre la carretera GIP-5121 en direcció a Esponellà, Crespià i Figueres. Es deixa l'accés a la C-66 passant-hi per sota, es creua Melianta i, als 6 km des de Banyoles, al final d'una llarga recta (Martís de Dalt), es trenca a l'esquerra en direcció a Martís de Baix. Als 1300 m, per un vial asfaltat, s'accedeix a l'anomenada casa dels Enginyers, on es podrà aparcar el vehicle.

0,00 km (183 m). Casal de Martís, casa dels Enginyers o coneguda també com a casa del Pantà: evoca l'època de la construcció, a principis del s. XX, de les petites centrals hidroelèctriques de la conca del Fluvià. Atansant-se al llindar del jardí de la casa, es pot veure aquest bonic riu uns metres més avall, on també es pot fer una tranquil·la passejada pel que es coneix com a camí de les Rescloses. Davant es distingeixen les restes de l'ermita de Sant Miquel de Roca, pertanyent al municipi de Crespià, construïda a la paret rocallosa de l'altra banda del riu.Es comença la ruta desfent el camí per on s'ha arribat pujant molt lleugerament (S).

1,15 km (207 m). Bifurcació: cal prendre el trencall de la dreta (SO). Més endavant, sempre seguint el vial asfaltat i entre camps, es farà un gir a l'esquerra (S) sense arribar al camp d'aviació de modelisme, i tot seguit novament a la dreta (O).

3,68 km (198 m). Als afores de Serinyà, davant can Bosquerós, es gira a l'esquerra (SO) per un camí novament asfaltat i estret dirigint-se cap a l'esmentada població.

4,06 km (200 m). En aquest punt, a prop del centre de Serinyà, on és interessant de visitar el nucli antic, la ruta tomba a l'esquerra de forma pronunciada cap a llevant (SE) pujant una mica encara per un camí asfaltat. Uns metres més enllà es farà un llarg revolt a la dreta per encarar-se al sud-oest.

4,80 km (216 m). Es passa a tocar de can Cermosa, una bonica masia amb alzines centenàries, i se circula pel costat d'una urbanització del sud de Serinyà.

5,61 km (209 m). Desviació. En aquest punt es podria accedir, per darrere de l'entrada principal, al Parc de les Coves Prehistòriques de Serinyà. Tan sols caldria avançar uns pocs metres i baixar pel camí de la dreta, on pot haver-hi una cadena. És un espai condicionat per a la visita lliure o guiada d'aquest paratge únic que ens apropa a la vida dels caçadors i recol·lectors del paleolític. La ruta marxa, però, per l'esquerra (E) endinsant-se en un petit i bonic bosc d'alzines tot deixant el camí, que segueix recte (SO).

6,21 km (215 m). Bifurcació. Se surt del bosc per entrar a una gran plana conreada i es tomba a l'esquerra efectuant un gir de 90 graus (E). A continuació es discorre per un escenari històric de la Guerra Civil, ja que els republicans hi van fer construir un camp d'aviació el març de 1938 que va ser bombardejat pels feixistes el novembre del mateix any. Es passa també per davant de can Malloles, que va ser confiscat pels republicans per poder-hi ubicar un polvorí. Uns metres més enllà, en una cruïlla de quatre camins, es continua a la dreta en direcció sud.

7,32 km (220 m). Pont sobre la carretera C-66, a l'extrem sud-oest del pla de Martís. Si es continués per la dreta i es creués el pont, s'arribaria al veïnat d'Usall, on destaca can Traver i l'església de Sant Cristòfol, situada uns metres més enllà. És també el punt més proper a l'estany de Banyoles de tot el recorregut (s'és a uns 2 km). La ruta número 6, catalogada com a difícil (de color vermell), segueix cap al sud, mentre que l'itinerari tomba a l'esquerra cap a l'est, sense arribar a pujar al pas superior, per iniciar el retorn cap al punt de sortida.

7,85 km (220 m). Can Traver Nou, també conegut com a Casanova de Traver, al costat del qual encara hi ha vestigis d'un refugi antiaeri. A l'altra banda, on hi ha l'estable de cavalls, hi havia hagut el pavelló de comandament del camp d'aviació de 1938. Just després de deixar aquestes cases hi ha un encreuament de quatre camins. Cap a la dreta (S) s'accediria en pocs metres a la platja o clot d'Espolla, singular cubeta intermitent de 360 m de llargada que apareix només després de continuades pluges i que forma part del sistema lacustre de l'estany de Banyoles. Desguassa al Fluvià per mitjà del rec i el saltant del mateix nom. Tanmateix, la ruta vira, per un camí planer i en molt bon estat, a l'esquerra (NE), deixant-ne doncs el principal, que continua recte (E). Al cap de poc, i quan el camí ja segueix el rec d'Espolla, es passa pel costat de la petita estàtua de Sant Galderic, patró de la pagesia, que escenifica el punt de coincidència dels termes de Serinyà, Esponellà, Fontcoberta i Porqueres. A partir d'aquí la ruta continua pel que es coneix com a camí vell de Banyoles a Esponellà, proper al rec d'Espolla, fins a arribar novament al veïnat de Martís, just on hi ha una creu de terme i l'antic pontet medieval que travessa el rec i fa pensar que antigament, en aquest indret, era habitual que baixés aigua.

10,36 km (209 m). Es creua aquest pont medieval cap a la dreta (E), es fa un curt tram de senderó i se surt al vial asfaltat que porta al veïnat de Martís: cal incorporar-s'hi girant a l'esquerra (NO).

10,71 km (207 m). Pocs metres després, es retroba el rec d'Espolla, que se supera per un pas elevat; a la dreta hi ha el camí que mena al salt d'Espolla, molt interessant de visitar en aquelles poques ocasions que el rec porta aigua. Es continua pel vial asfaltat (N) desfent el tram de camí del principi de la ruta.

11,86 km (183 m). Casa dels Enginyers, punt inicial i final del recorregut.